czwartek, 1 sierpnia 2013

JAK ŻYĆ, BY ŻYĆ SZCZĘŚLIWIE?

"JAK ŻYĆ, BY ŻYĆ SZCZĘŚLIWIE?  – uczymy się szczęśliwego życia"



Przygotowuję projekt edukacyjny z takim  tytułem roboczym. Wychodzę z założenia, że:

  • Człowiek jest istotą wolną i dlatego ma zawsze wybór między szczęściem i nieszczęściem. Jedyną rzeczywistością, której nie może wybrać to jest jego życie, które dostaje w prezencie od rodziców. Nie ma więc wpływu na to, w jakiej rodzinie się urodził, ani też w jakim środowisku dojrzewa.  
  • Działania, które będą realizowane w ramach tego projektu mają nauczyć dziecko dokonywania takich wyborów życiowych, w których poczucie szczęścia nie będzie uzależnione od warunków zewnętrznych (np. statusu materialnego, społecznego), lecz od wartości wewnętrznej tego dziecka.

*** 

Co byście zaproponowali? 

Jakie działania są potrzebne, by z filozofii MIEĆ, przejść w filozofię BYĆ?

2 komentarze:

  1. Czym jest szczęście? Niby banalne pytanie, na które ja nie znam odpowiedzi. Tak jak miłość, w odniesieniu do Boga, nie jest uczuciem, stanem emocjonalnym, tak samo pewnie jest ze szczęściem. Po czym chrześcijanin "ma poznać", że jest szczęśliwy? Czym "ma być" to szczęście? Dla mnie słowo "szczęście" straciło, a raczej nigdy nie miało znaczenia, nie znam tego znaczenia.
    W pierwszej chwili nie zrozumiałam chyba pytania.....niemiłe uczucie będące reakcją na słowo "szczęście" sprawiło, że z opóźnieniem zrozumiałam o co pytasz Ala.
    "JAK ŻYĆ, BY ŻYĆ SZCZĘŚLIWIE? Dla mnie to nie to samo co "być szczęśliwym" czy "czuć się szczęśliwym", na pewno nie w takim znaczeniu jakie "podaje świat".
    Jedyne słowa z Pisma św. które "skojarzyłam" z pytaniem to "Błogosławieni, którzy........"
    t.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj :)

    Zatrzymałam się nad zdaniem:

    ...niemiłe uczucie będące reakcją na słowo "szczęście" sprawiło, że z opóźnieniem zrozumiałam o co pytasz ...

    Idzie ono w parze z kolejnym pytaniem, które chciałam zadać nieco później:

    - Czy można być szczęśliwym mając łzy w oczach, serce pełne bólu i pamięć pełną zranień?

    Filozofia wiecznego uśmiechu od razu by krzyknęła NIE!!!

    - Czy jednak jest ona prawdziwa?
    - Czy nie jest jedynie fatamorganą na pustyni?

    Ideologia wiecznego sukcesu krzyczy z każdego billboardu, Wielki uśmiech z bielutkimi zębami wciska w ziemię tych, którzy w danym momencie nie mają powodu do śmiechu.

    - Czy to by znaczyło, że cierpiący człowiek nie ma prawa do szczęścia?

    Na razie jest to pytanie otwarte ...

    OdpowiedzUsuń